واکس و پولیش خودرو چیست

واکس و پولیش خودرو چیست و چه زمانی کاربرد دارد؟

آنچه در این مطلب خواهید خواهند

بدنه خودرو در گذر زمان در معرض عوامل مختلفی مانند نور خورشید، گرد و غبار، باران اسیدی و شستشوی نادرست قرار می‌گیرد که همگی باعث کدر شدن رنگ و کاهش درخشندگی آن می‌شوند. برای بازیابی این درخشندگی و حفظ ظاهر خودرو، دو روش اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با آن واکس و پولیش خودرو گفته می‌شود. بسیاری از مراکز خدمات دیتیلینگ خودرو از این دو فرایند برای بازگرداندن درخشندگی، حذف خط و خش‌های سطحی و محافظت از رنگ اتومبیل بهره می‌برند. درک تفاوت بین واکس و پولیش و آگاهی از نحوه اجرای صحیح آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در نگهداری و زیبایی طولانی مدت بدنه خودرو داشته باشد.

واکس خودرو چیست؟

واکس خودرو ماده‌ای محافظ است که معمولا از ترکیبات طبیعی مانند کارنوبا یا مواد مصنوعی ساخته می‌شود و هدف اصلی آن، ایجاد یک لایه محافظ براق بر روی سطح رنگ خودرو است. این لایه از تماس مستقیم آلودگی، اشعه UV و رطوبت با رنگ بدنه جلوگیری کرده و باعث می‌شود خودرو در برابر شرایط محیطی مقاوم‌تر شود.
در واقع واکس نه تنها درخشندگی اتومبیل را افزایش می‌دهد، بلکه نقش سپری محافظ را برای رنگ ایفا می‌کند و از اکسید و مات شدن در بلند مدت جلوگیری می‌نماید.

پولیش خودرو چیست؟

پولیش نوعی ترکیب ساینده است که برای حذف لایه‌های اکسید شده رنگ، خط و خش‌های سطحی و لکه‌های ایجاد شده روی بدنه به کار می‌رود. در فرایند پولیش، بخش بسیار نازکی از سطح رنگ برداشته می‌شود تا لایه جدید و صاف‌تری نمایان گردد.
پولیش برخلاف واکس خاصیت محافظتی ندارد، اما پیش نیاز درخشندگی واقعی رنگ خودرو است. پس از انجام پولیش، معمولا از واکس با پوشش‌های محافظ مانند سرامیک برای محافظت از سطح تازه صیقل خورده استفاده می‌شود.

مراحل انجام واکس و پولیش

  1. شستشو و پاکسازی کامل بدنه: ابتدا خودرو باید تمیز و خشک شود تا ذرات گرد و غبار و آلودگی در هنگام پولیش، باعث ایجاد خط و خش نشوند.
  2. اجرای پولیش: با استفاده از دستگاه پولیشر یا دستمال میکروفایبر مخصوص، ترکیب پولیش به صورت دایره‌ای روی سطح بدنه پخش می‌شود. این مرحله معمولا با دقت بالا و در چند بخش انجام می‌گیرد تا سطحی صاف و یکنواخت ایجاد گردد.
  3. استفاده از واکس محافظ: پس از پایان پولیش، نوبت به واکس می‌رسد تا سطح رنگ را پوشش دهد. واکس مانند لایه‌ای نازک روی بدنه اعمال می‌شود و پس از خشک شدن، با دستمال نرم پولیش داده می‌شود تا درخشندگی نهایی نمایان گردد.

چه زمانی واکس و پولیش خودرو با هم به کار گرفته می‌شوند؟

درست است که واکس و پولیش خودرو دو فرایند جداگانه هستند و با هر یک کاربرد متفاوتی دارند، اما در برخی شرایط این دو روش مکمل یکدیگر بوده و باید با هم به کار گرفته شوند. در این حالت ابتدا پولیش انجام می‌شود تا سطح رنگ صاف و یکنواخت گردد، سپس واکس به عنوان پوشش محافظ و افزایش دهنده درخشندگی به کار می‌رود. به طور معمول، شرایط زیر نیازمند اجرای همزمان واکس و پولیش است:

  • وقتی رنگ خودرو کدر یا مات شده و درخشندگی اولیه خود را از دست داده است.
  • وجود خط وخش‌های سطحی یا رگه‌های کوچک روی بدنه که با شستشوی معمولی از بین نمی‌روند.
  • پس از تعمیرات بدنه یا ترمیم رنگ، برای یکدست کردن سطح و محافظت از رنگ تازه.
  • قبل از مناسبت‌های خاص یا فروش خودرو، زمانی که بیشترین جلوه بصری اهمیت دارد.

هر چند وقت یک بار باید واکس و پولیش انجام شود؟

فاصله زمانی مناسب برای اجرای واکس و پولیش خودرو بسته به شرایط استفاده از خودرو و نوع پوشش رنگ متفاوت است. به طور معمول:

  • واکس خودرو: توصیه می‌شود هر 2 تا 3 ماه یک بار انجام شود تا سطح رنگ محافظت شده و درخشندگی آن حفظ شود.
  • پولیش خودرو: تنها زمانی انجام می‌شود که بدنه خودرو دچار خط و خش سطحی شده باشد یا پس از انجام صافکاری PDR. در این مواقع، پولیش کمک می‌کند سطح رنگ یکنواخت و صاف شود و درخشندگی اولیه خود را بازیابد.